~~ בעבע בתמר, עוגיות ממולאות תמרים של חמותי ~~

צילום: בועז לביא, סגנון: ענת לבל



עיראק – בעבע תמר, עוגיות שמרים פריכות ממולאות תמרים וקינמון
פרווה / דרגת קושי קלה / זמן הכנה: כשעה, אפיה: 15 דקות

מתכון לבעבע תמר קיבלתי מחמותי שולה שטרחה והגיעה באוטובוס מאור יהודה בסלים עמוסים בפירות וירקות, כדרכה. בעבע תמר, היא מסבירה לי, אי אפשר להכין דרך הטלפון, צריך לראות בעיניים. זו לא פעם ראשונה שאני זוכה להדרכה צמודה ולבבית של חמותי בכל מה שנוגע לבישול העיראקי לשמחתם של כל בני הבית. ההדרכות שלה תמיד מלוויות בסיפורים משפחתיים של ראשית היישוב בשכונת בית ישראל. אמא, היא מספרת, הייתה מכינה בעבע תמר לכבוד פורים ובימי החורף הקרים לכבוד שבת קודש, היא הייתה אופה אותם בסיר פלא על הפתילייה, כי לא היו תנורים עדיין, היא הייתה מכינה קילו וזה היה לוקח לה יום שלם. עם הבעבע תמר נהגו לשתות קטנים וגדולים תה שחור בכוסות קטנים מזכוכית מעוטרים בפס זהב, תה שהיו ממתיקים בחצי גביש סוכר, מצרך יקר ונחשק.

1 קילו קמח לבן
2 כפות שמרים יבשים
1 כפית מלח
300 גרם מרגרינה רכה
2 כוסות מים פושרים (480 מ"ל)

מצרכים למילוי
500 גרם תמרים בלי גרעינים, עדיף מזן מג'הול.
1/2 כוס מים
1 כפית קינמון

בנוסף:
1 ביצה טרופה,  שומשום

מכינים את המלית: מכניסים את התמרים לסיר יחד עם המים ומבשילים אותם על אש קטנה תוך כדי מעיכה בכף עץ עד שהם מתגבשים לעיסה ומכבים את האש. מוסיפים את הקינמון, מערבבים ושומרים בצד.
מכינים את הבצק: מכניסים לקערה גדולה את הקמח השמרים והמלח ומערבבים. מוסיפים את המרגרינה הרכה והמים ולשים 10 דקות. מכסים את הבצק ונותנים לו לנוח שעתיים.
ממלאים ואופים: מחממים תנור ל- 180 מעלות ומרפדים 3 תבניות אפיה גדולות בנייר אפיה.
קורצים מהבצק כדורים בגודל אגוז מלך ומרדדים אותם לדסקית שטוחה. שמים במרכז כל דסקית כפית מלית, מרימים את שולי הבצק, מהדקים אותם וסוגרים היטב כלפי מעלה, על המלית, ומרדדים שוב לדסקית קצת יותר קטנה: מרדדים בעדינות כדי לא לקרוע את הבצק. מסדרים את כל העוגיות על התבניות, מחוררים אותן עם מזלג, מברישים אותן בביצה, מפזרים שומשום ואופים עד שהם מזהיבות מעט, בערך 15 דקות.
העוגיות נשמרות עד שבוע בקופסה סגורה, ניתן גם להקפיא. להגיש עם תה חם.




3 תגובות:

בת-שבע טובה אמר/ה...

נשמע ונראה טעים מאוד. אם כי קשה לי להאמין שבעיראק השתמשו במרגרינה. אז מה עשו במקום?

Unknown אמר/ה...

האם אפשר במקום לבשל, לטחון את התמרים?
ותודה על המתכונים וההגשה הנעימה, תבורכי מאוד

מרילין איילון אמר/ה...

אני משערת שהשתמשו בחמאה
אבל כשעלו לארץ, המרגרינה הייתה מאוד אופנתית וזולה

כן, אפשר לטחון